Direktlänk till inlägg 16 januari 2011
Lastbilarna och arbetsmaskinerna, som är knutna till Nynäs Ösmo lastbilscentral, åker åtskilliga mil varje dag. Bolaget ägs av 28 entreprenörer som erbjuder transport- och maskintjänster, och i dess verksamhet ingår en försäljning av grus-, jord- och krossprodukter.
Grus- och krossmaterialet tas från lastbilscentralens egen grustäkt i Grödby, och till lastbilscentralens mass återvinningscentral på Kalvö industriområde förs berg- och jordmassor som där förädlas för återvinning.
– Transporter har en påtaglig miljöpåverkan, konstaterar bolagets vd Henrik Carlsson.
Vetskapen om detta ledde till att lastbilscentralen för sex år sedan beslutade fatt dra sitt strå till stacken för att värna miljön.
– Vi ville också göra det för att svara upp till kundernas krav, säger Susanne Höglind Stålered som är lastbilscentralens miljösamordnare.
Valet av sättet att organisera miljöarbetet föll på ISO 14001:2004-miljöledningssystemet. Det är en internationellt standardiserad arbetsmodell som ger anvisningar för hur företag och organisationer kan organisera, följa upp och redovisa hur de kan minska sina växthusgasutsläpp, energiförbrukning och avfallsproduktion.
Lastbilscentralen har följt ISO-systemets krav sedan år 2004.
– ISO-systemet tvingar oss att lyfta miljöfrågorna i hela organisationen, så att alla är medvetna om dem, säger Henrik Carlsson om fördelarna med att följa en fast arbetsmodell.
En annan fördel är att systemet kräver ständiga förbättringar, tillägger Susanne Höglind Stålered.
– Man utvärderar varje år vad man har åstadkommit och man sätter också kontinuerligt upp nya, skärpta miljömål, berättar hon.
Miljöledningssystemet ställer även krav på företagets val av leverantörer. Det har lett till att Nynäs Ösmo lastbilscentral har fått byta en del leverantörer, som inte har uppfyllt miljökraven, berättar Susanne Höglind Stålered.
Ett av de viktigaste miljömålen man har infört är en effektiviserad planering av transporterna, berättar Henrik Carlsson.
– Så få lastbilar som möjligt får köra tomma i en riktning. Effektiviseringen minskar energiåtgången, utsläppen och slitaget på vägarna. Också energiförbrukningen – förbrukningen av el- och diesel – har minskat och ska minska vid grustäkten i Grödby. Vi har därför investerat i en ny sikt där. Tack vare att den får ut fler fraktioner ur grusmaterialet minskar vi transporterna inom täkten. Maskinen ska heller inte gå tom, säger han.
Sverige är ett land med små och medelstora företag. Tillsammans står de små och medelstora företagen för 63 procent av näringslivets arbetsplatser i Sverige, enligt Statistiska Centralbyråns uppgifter för år 2008.Enmansföretagen dominerar också Nynäs...
Varje år genomförs i genomsnitt ett tjugo- till trettiotal upphandlingar i Nynäshamns kommun, och vissa upphandlingar kan ta sex månader att genomföra.– Vissa år kan upphandlingarna bli betydligt fler beroende på vad som är på gång i kommunen, ...
Innanför Nynas raffinaderis område ligger sedan flera decennier tillbaka cirka 40 000 kubikmeter syrahaltiga tjärmassor. I de föro renade jordmassorna döljs också gamla oljerester och andra oljebaserade ämnen. Det är gångna årtiondens miljöförsyndels...
Förändringar är svåra att genomföra, men man ska inte vara rädd för att använda sig av ny teknik och att ta hjälp utifrån. Och ska göra något ska man göra det helhjärtat. För mig har det inte varit några 40-timmars veckor precis under senare åren, sä...
Må | Ti | On | To | Fr | Lö | Sö | |||
1 |
2 |
||||||||
3 |
4 |
5 |
6 |
7 |
8 |
9 |
|||
10 |
11 |
12 |
13 |
14 |
15 |
16 | |||
17 |
18 |
19 |
20 |
21 |
22 |
23 |
|||
24 |
25 |
26 |
27 |
28 |
29 |
30 |
|||
31 |
|||||||||
|